Jak grać na harmonijce

1. Podstawowe informacje.

Harmonijka ma 10 otworów (kanałów). Numerujemy je po kolei od lewej do prawej, od 1 do 10. Tak jak na rysunku poniżej:

(Lewa strona to ta, która wydobywa niższe dźwięki. Często po lewej stronie
jest zamieszczona także tonacja harmonijki, w naszym przypadku jest to “C’).

2. Jak czytać tabulaturę?

W każdy z kanałów możesz wdmuchiwać powietrze (zadęcie), lub wciągać (zassanie), przez co harmonijka wyda inny dźwięk. Podstawowa i najważniejsza zasada grania z tabulatury to wdmuchiwanie lub wciąganie powietrza z kanału o numerze który zobaczysz w tabulaturze.
Przykład:
4 – Zadęcie – gdy widzisz w tabulaturze cyfrę 4, to po prostu dmuchnij w czwarty kanał od lewej.
(4) – Zassanie – gdy widzisz w tabulaturze cyfrę 4, lecz jest ona w nawiasie, to wciągnij powietrze z czwartego kanału od lewej.

3. Jak wydobywać czyste dźwięki?

Najprostszy sposób na wydobycie prawidłowych, czyli pojedynczych dźwięków to ustawienie ust w kształcie “dzióbka”, podobnie  jak  przy gwizdaniu. Następnie staraj się wdmuchiwać/wciągać powietrze tylko z jednego kanału. Usta powinny lekko przylegać do harmonijki.

4. Jak trzymać harmonijkę?

Chwyć harmonijkę za pomocą lewej ręki, tak by była ona między kciukiem a palcem wskazującym. Prawą dłonią chwyć harmonijkę od tyłu. Tak jak na rysunku:

5. Co oznacza apostrof w tabulaturze?

Apostrof w tabulaturze oznacza tak zwany “podciąg”. Na początku omijaj piosenki które zawierają to oznaczenie, lub zignoruj ten znak – przez co popełnisz lekki fałsz, jednak czasami może nie być mocno słyszalny. Możesz też spróbować zagrać dźwięk na tym samym kanale, jednak zamienić zadęcie na zassanie lub odwrotnie i sprawdzić, która wersja lepiej dla Ciebie brzmi. Nauka podciągów jest zaawansowanym zagadnieniem, które może zająć nawet setki prób. Jednak z powodzeniem możesz zagrać ogromną większość naszych piosenek bez użycia tej metody. Zacznij ćwiczyć podciągi dopiero wtedy, gdy wydobycie pojedynczych dźwięków nie sprawia Ci już żadnego kłopotu. Podciąg polega na tym, by jednocześnie wprawić w ruch obydwa stroiki w danym kanale. Najlepiej uczyć się_go na kanale 4, zasysając powietrze tak, by jednocześnie lekko wprawić w ruch także stroiki które “normalnie” aktywują się przy zadęciu. Dzięki temu dźwięk powinien się nieco obniżyć. Aby to zrobić podczas zasysania spróbuj bardziej zaangażować przeponę, a także z wyczuciem zmieniać układ języka (tak by tył języka był bliżej podniebienia). Pamiętaj także, by dmuchać ze standardową siłą, wzmacnianie podmuchu jedynie zaszkodzi. Te porady są bardzo ogólne, ponieważ zagadnienie to trzeba w dużej mierze samodzielnie wyczuć i dostosować do budowy swojego aparatu mowy.

7. Problemy z zassaniem na kanale drugim.

To częsty, na szczęście drobny problem początkujących. Polega na tym, że przy…

Całość poradnika dostępna w naszych książkach:
https://prostenuty.pl/produkty/?query_type_seria=or&filter_seria=taby-na-harmonijke